Od powstania do upadkuOrganizujemy

Początki

W 1970 roku dwaj pracownicy Wydziału Komunikacji Prezydium Powiatowej Rady Narodowej w Nowym Mieście Lubawskim Janusz Zbiegień i Jerzy Zakrzewski wpadli na pomysł zrzeszenia sympatyków rajdów samochodowych i miłośników motocykli w jednym klubie. 7 września 1970r. na terenie naszego miasta powstał więc Nowomiejski Klub Samochodowo-Motocyklowy, który podlegał Zarządowi Okręgowemu w Olsztynie. Nowy klub zaczął bardzo prężnie działać. Wyłoniono trzy sekcje: samochodową, motocyklową i kartingową. Bardzo aktywna była grupa sędziów zwanych wówczas komisarzami sportowymi, którzy każdego roku sędziowali na takich sztandarowych imprezach Polski , jak Rajd Kormoran, czy Rajd Warszawski, którego odcinki specjalne przebiegały przez teren naszego powiatu.
Sekcja samochodowa i motocyklowa organizowały wspólnie każdego roku Rajdy Pogoń za lisem i Rajd Zielonego Liścia. W Pogoni z lisem uczestniczyły całe rodziny szukając nie prawdziwego lisa, czy chociaż lisiej kity jak to się odbywa w gonitwach konnych, ale pluszowych lisków maskotek. Rajdy te rozgrywane były najczęściej na leśnych drogach Partęczyn i Kaługi. Po drodze trzeba było rozwiązywać różne zadania, aby dotrzeć do miejsca w którym schowany był lis. Specjalna punktacja wyłaniała zwycięzców.
Z kolei w Rajdzie Zielonego Liścia mieli uczestniczyć początkujący kierowcy. Oprócz pokonywania odcinków jazdy wykonywali również zadania związane z przepisami ruchu drogowego. Po drodze trzeba było czasami ratować poszkodowanego w wypadku, leżącego na jezdni, a ukryci sędziowie obserwowali zachowanie zawodnika.
Członkowie sekcji motocyklowej brali również udział w wyścigach motocyklowych typu EMDURO i rajdach na orientację organizowanych przez NKSM i inne kluby wojew. olsztyńskiego.
W 1973r., dzięki dotacji Urzędu Miasta zakupiono 3 nowiutkie gokarty. Sekcja kartingowa w składzie: Ryszard Ulatowski, Jan Zakrzewski i Marek Umiński, a później także Kazimierz Frąckiewicz odnosiła znaczące sukcesy startując w tzw. Strefie Centralnej praktycznie w całej Polsce od Białegostoku, przez Olsztyn, Warszawę, Rzeszów, Lublin, aż po Radom. Zawody kartingowe odbywały się wówczas na ulicach miast i były naprawdę wielkim widowiskiem. NKSM organizował również w Nowym Mieście pokazy jazdy gokartami m.in. na rynku, na parkingu miejskim i na stadionie. Najczęstszą formą był slalom pomiędzy oponami na czas. Po pewnym czasie zakupiono dodatkowe 2 gokarty i zbudowano specjalną przyczepę dla pięciu sztuk. W planach była też budowa toru kartingowego i miasteczka ruchu w Mszanowie.
NKSM każdego roku podkreślał swoje istnienie na pochodzie pierwszomajowym. Grupa motocyklistów , kartingowców i samochodziarzyzamykała pochód.Spotkania podsumowujące rok i poszczególne imprezy odbywały się w kawiarni Hades, w piwnicach Sądu Rejonowego w N.Mieście. Był to czas zawierania przyjaźni, pogaduszek i wspólnych zabaw.
NKSM, wspólnie z Powiatowym Inspektoratem Ruchu Drogowego, PZU, Referatem Komunikacji i Komitetem Przeciwdziałania Problemom Alkoholowym organizował konkursy Klub Kulturalnej Jazdy na szczeblu miejskim i powiatowym. Jeden z uczestników Grzegorz Bojanowski przeszedł pomyślnie kolejne eliminacje wojewódzkie i międzywojewódzkie i w Finale Centralnym wywalczył jedno z czołowych miejsc zdobywając super nowoczesny jak na owe czasy telewizor czarno biały.
Jak to się stało , że tak prężnie działający klub przestał istnieć?
Sytuacja zaczęła się systematycznie pogarszać, kiedy patronat nad NKSM objął Zakład Produkcji Betonów OLBET. Problemy finansowe, zła sytuacja gospodarcza , brak paliwa, zmiany administracyjne w kraju (przejście Nowego Miasta z Olsztyna do Torunia) a także nieprzychylne nastawienie dyrekcji Olbetu do dalszej działalności klubu spowodowały, że NKSM zmuszony był zawiesić swoją pracę na przeszło 20 lat.

Poprzedni

There is no more story.

reaktywacja
Następny

Nasz Klub Reaktywowany

Asia

Asia